EEN HEERLIJKE VERJAARDAG, NIET ONDANKS, MAAR DANKZIJ CORONA!

 

Het is geen geheim dat ik er niet zo van houd om mijn verjaardag te vieren. Dat is niet omdat ik dan weer een jaartje ouder ben, maar ‘gewoon’, omdat ik er niet van houd. Gewoon.. daar ben ik eens over na gaan denken. Want wat is het nou precies dat ik er niet van houd? Ik kwam op een aantal punten: 

  • De drie kussen:
    Ik ben niet echt het type dat houdt van kussen en knuffelen. Het is sociaal gewenst om het wel te doen, dus doe ik het gewoon. Anders krijg je van die awkward situations. Die je overigens regelmatig kan krijgen met het drie keer kussen. Dan begint de een bijvoorbeeld links en de ander wil dan net rechts beginnen. Of je botst te hard met je wangen tegen elkaar aan. Dan heb je nog mensen die je letterlijk op je wang kussen met hun lippen en mensen die ergens in de lucht kussen zonder dat ze je wang aanraken. Dat familie mij de drie kussen geeft is prima, en enkele goeie vrienden of vriendinnen, maar verder hoeft het gewoon niet voor mij. Maarja, hoe geef je dat aan, zonder dat het awkward wordt. Is lastig.

  • Het organiseren en boodschappen doen:
    Nadenken en vooruit plannen hoeveel eten en drinken je nodig hebt vind ik dus echt wel een klus. Uiteindelijk heb ik al-tijd teveel, maargoed, liever teveel dan te weinig. En dan heb je nog het doen van de boodschappen.. De supermarkt vind ik echt een en al prikkel, haha!

  • De drukte tijdens het vieren van je verjaardag:
    Ik weet niet hoe dat bij jouw verjaardagen gaat, maar vaak fungeer je op je eigen verjaardag meer als een soort van gastvrouw en ober tegelijk. Je kunt natuurlijk zeggen dat iedereen zelf zijn drinken mag pakken, maar als je je verjaardag wat kleiner viert – zoals ik meestal doe – dan werkt dat uiteindelijk niet zo super en blijf je lopen. Hier komt dus ook bij kijken dat je veel moet onthouden en klaarmaken, heen en weer lopen etc. - maakt mijn hoofd best wel chaotisch op zo’n moment.


  • Cadeautjes ontvangen:
    Ik kan niet zo goed cadeautjes ontvangen. Ik ben er meestal echt wel oprecht dankbaar voor, maar ik weet dit op de een of andere manier nooit zo goed te uiten. Ik voel me op zo’n moment vaak wat ongemakkelijk, misschien wel omdat het een situatie is waarin er nogal sociaal wenselijk gedrag van je – en dus ook van mij - verwacht wordt.


  • Het zingen:
    Poh. Dit vind ik misschien nog wel een van de meest vreselijke dingen. Dat anderen dan voor je zingen. Superlief bedoeld van ze, maar mij maak je er echt niet gelukkig mee.. Ik weet op zo’n moment niet goed waar ik kijken moet en wat voor houding ik moet aannemen. Je hebt mensen die dan uitbundig meezingen en op de tafel gaan staan, maar als ik dat zou doen zou het voelen als een opgevoerd toneelstukje en niet als iets oprechts (en tevens iets waar ik mij óntzettend ongemakkelijk bij zou voelen).

 

HSP, ADHD, ADD, Autisme en verjaardagen

Zou het hier wat mee te maken hebben dat ik er niet van houd om mijn verjaardag te vieren? Het zou maar zo kunnen. Ik weet in ieder geval vanuit mijn vorige werk dat kinderen met HSP, ADHD, ADD of autisme moeite hebben met hun verjaardag. In die zin dat ze vaak veel spanning ervaren in de periode ervoor, wat zich uit in emotioneel gedrag zoals snel boos of huilen, ruzie maken, maar ook in hyperactief, druk gedrag. Een tip is om het voor kinderen inzichtelijk en overzichtelijk te maken, ze voor te bereiden op wat er komt en alles – voor zover het mogelijk is – voorspelbaar te maken. Wat helpt is het maken van een kalender om de dagen af te tellen, om te benoemen (of op te schrijven) wie er wanneer komt en in sommige gevallen is het voor kinderen zelfs belangrijk om al ongeveer te weten wat ze krijgen zodat er niet te veel verrassingen zijn. Wat ook nog kan helpen is om hun verjaardag te kaderen als het gaat om de lengte van tijd. Dit kan voorkomen dat het kind op een gegeven moment overprikkeld raakt. Ditzelfde kan natuurlijk ook voor volwassenen gelden! Wat ook een belangrijk is, is dat veel kinderen – maar ook volwassenen! – met een van de bovenste diagnoses, of trekjes ervan, niet houden van het zingen. Het is dus altijd goed om te vragen of ze willen dat er voor hen gezongen wordt en of ze dan wel of niet op een stoel willen staan. Dit voorkomt met kinderen dat ze boos naar boven lopen en hun verjaardag uitloopt op een negatieve ervaring, in plaats van een succeservaring.

Tips om een verjaardag te overleven met HSP, ADHD, ADD, Autisme - of als je gewoon niet van verjaardagen houdt

  • Zorg voor een goede voorbereiding, zodat het wat voorspelbaarder wordt:
    Maak van tevoren een planning, bijvoorbeeld van hoe de dag eruit komt te zien en wat je zelf allemaal wil doen in de voorbereiding. Vul bijvoorbeeld in wie wanneer komt, als je dit al weet. Zo’n planning kan al wat rust geven, omdat je hierdoor iets meer weet waar je aan toe bent.  

    Bij het voorbereiden van een verjaardag hoort ook het boodschappen doen. Bereid dit ook alvast thuis voor, in plaats van dat je in die drukke winkel staat, het overzicht misschien verliest en er thuis achterkomt dat je de helft vergeten bent. Voor sommigen zal het misschien goed werken om de verjaardagsboodschappen online te doen, zodat je echt goed na kan denken wat je wil en alle producten rustig vanuit je eigen huis bij langs kunt gaan. Ga je toch naar de winkel en raak je snel overprikkeld door alle mensen en andere prikkels die daar zijn? Mij helpt het om oortjes in te doen en spotify aan te zetten. Een Noise Canceling Koptelefoon is helemaal de uitkomst voor deze momenten.

  • Laat weten of je wil dat er voor je gezongen wordt of niet.

  • Pak af en toe even en rustmomentje:
    Voor mij helpt het om in de keuken even rustig (alleen!) wat klaar te maken voor de gasten. Als je bij een ander op de verjaardag bent dan werkt het goed om even naar de wc of naar buiten te gaan – en dit kan natuurlijk ook op je eigen verjaardag.

  • Kader de tijden:
    Nodig gasten uit met een ‘vanaf’- en een ‘tot’-tijd. Dit klinkt misschien wat minder vrij of wat onaardig, maar als het goed is komen er mensen op je verjaardag die jou liefhebben en jou kennen. Het is voor jouw bestwil en dit kun je ze eventueel uitleggen. Als je zelf naar een verjaardag gaat, kun je deze ook inzetten. Bedenk van tevoren hoe laat je wil aankomen en hoe laat je ongeveer wil vertrekken. Dit geeft je wellicht wat houvast en rust.


  • Kies een rustig plekje uit waar je gaat zitten:
    Vermijd drukke, luidruchtige mensen – als dat iets is waar je niet van houdt of overprikkeld van raakt. Misschien is het prettig voor je om ergens te zitten waar je overzicht hebt, omdat dat rust geeft, of juist een plek waar je niet teveel ‘ziet’ (= minder prikkels) wat juist wat meer rust geeft. Kies je plek dus bewust. 

  • Ga niet naar elke verjaardag:
    Oei. Ja, dit is echt een tip. Is dat leuk? Nee, niet echt. Helpt het jou? Mogelijk! Want wat heb je eraan als je al niet lekker in je vel zit, of overprikkeld bent, of gespannen bent en je moet nog naar een verjaardag toe? Ik denk niet dat het egoïstisch is om soms júist bewust voor jezelf te kiezen als verjaardagen veel energie van je vragen. In plaats van dat je naar de verjaardag gaat kan je vragen of je op een ander moment kan komen, of iets sturen zoals een kaartje of cadeautje dat op het adres van de jarige bezorgd wordt. Een extra tip hierbij, is om het de jarige gewoon eerlijk te vertellen. Leg het uit. Meestal wordt je uitgenodigd op verjaardagen van mensen die jou kennen, dus dan zullen ze je vast begrijpen!

  • Er zijn vast nog meer tips te bedenken, maar misschien is het vooral goed om na te gaan waar jij behoefte aan hebt. Wat heb je nodig om het tot een geslaagde dag te laten zijn? Wat heb je daarvoor absoluut NIET nodig en kun je hier eventueel invloed op uitoefenen (door iets bijvoorbeeld niet te doen, of door iets aan te geven bij de ander)?

Maandag 2 november 2020

Dit was de dag waarop ik afgelopen jaar jarig was en ik in het heel erg mini mijn verjaardag vierde, want er was nog steeds corona. Ik startte de dag al rond 05.30/06.00 uur, omdat ik die dag om 07.00 uur zou vertrekken naar mijn werk. Ik heb gewerkt tot 14.00 uur en heb daarna bewust gekozen voor ‘me-time’ en verder niemand uitgenodigd. Ik ben eerst heerlijk relaxed naar de zonnestudio gegaan, om 20 minuutjes te genieten en vervolgens heb ik wat boodschappen voor de avond gedaan. Nadat ik hiervan thuiskwam koos ik voor een wandeling met de hond en hierna ben ik serie gaan kijken, op de bank. Onverwachts kwam mijn schoonzus nog even langs – onverwacht is voor mij vaak even schakelen, maar dit was bovenal superlief! – om een cadeautje te brengen (weer een plant erbij, yesssss) en mij te feliciteren. Ze bleef voor de drempel staan en ging al snel weer weg, want tja,.. corona. Eind van de middag maakte ik nog een prachtige foto van een nog meer prachtige zonsondergang (met een foto hiervan, startte ik deze blog).

’s Avonds at ik samen met mijn lieve man, van wie ik de avond ervoor overigens al cadeautjes had gekregen, en daarna koos ik opnieuw voor een wandeling. In mijn eentje. Met een podcast aan. Ondertussen snoof ik de frisse geur van herfst en de – voor mij – nostalgische geur van voetbalvelden op, terwijl ik langs de plaatselijke voetbalclub liep. Later op de avond kwamen mijn moeder en twee broertjes langs. We aten taart, dronken wijn en bier en speelden spelletjes. Misschien klinkt dit voor een ander wat saai en kaal, maar voor mij was dit fijn!  

Ik heb een héérlijke verjaardag gehad, ondanks – of moet ik zeggen dankzij? – de corona!

 

Meer blogs lezen?

Benieuwd naar meer van Hanna Agteres?
Check de blogs via 'DE WERELD DOOR MIJN FILTER' en 'DE WERELD DOOR ZIJN FILTER'.

Op www.empowermens.nl heb ik een aantal blogs geschreven die je wellicht interessant vindt, omdat die iets te maken hebben met ADHD en autisme:

 

Sale / Solden 2021Sale / Solden 2021
BoekenBoeken